OBJECTIUS

OBJECTIUS

EIXIDES DIMECRES I DISSABTE

EIXIDES DIMECRES I DISSABTE

EIGIDES GENER

EIGIDES GENER

MECÀNICA

EINES

15 eines imprescindibles






1 Bomba d'inflar


Possiblement aquesta sigui l'eina més utilitzada en la mecànica de la bicicleta, ja que, a més de servir-nos per mantenir en línia la pressió de les nostres cobertes o tubulars, s'utilitza en tasques de reparació com la d'arreglar una punxada.

Podem utilitzar la bomba portàtil que portem a la bicicleta, però el nostre consell és que adquireixis una de taller, ja que disposaràs de més capacitat d'inflat i un manòmetre de control més precís.




2 Joc de claus allen/Torx

La pràctica totalitat dels cargols de fixació i acoblament de la nostra bicicleta utilitzen el sistema de cap hexagonal, per a això necessitaràs un joc complet (tot i que les mesures més habituals en la bici són tres o quatre) de claus allen. No escatimis en la seva adquisició, ja que les de mala qualitat deformen l'allotjament en els cargols.

Si el teu grup és Campagnolo, necessitaràs, a més, un altre joc de claus Torx, similars a les allen, però que no són compatibles
.
3 Deslabonador-tronxacadenes

Encara que l'operació d'obrir una cadena pot resultar a priori una maniobra complicada, gràcies a l'ús d'aquesta premsa portàtil és una tasca que podem fer en pocs segons. És molt important que en adquirir un deslabonador verifiquis que és compatible al cent per cent amb el teu grup (9, 10, 11 velocitats) ja que hi ha algunes diferències en el diàmetre dels perns que uneixen cada baula.

4 Clau de casset

El mateix per canviar els desenvolupaments, com per desarmar totes les corones del casset i procedir a una meticulosa neteja, necessitem de manera imprescindible el conjunt d'aquestes dues eines, per aconseguir bloquejar el mecanisme de roda lliure del joc de pinyons i poder desmuntar la rosca del rotor que ho uneix al nucli de la roda posterior.



5 Clau dinamomètrica

Amb la proliferació de components fabricats amb materials ultralleugers, tant de fibra de carboni, com d'alumini aeronàutic o titani, cobra gran importància el parell de collament utilitzat ja que, de no operar de manera acurada en manipular, podem provocar fissures o el trencament de algun d'aquests components.




6 Alicates tallacables

Una tasca tan senzilla com la de tallar un cable de fre o canvi o la d'una camisa, es pot complicar en excés si no disposem d'un alicates específic que impedeixi que els cables es desfilen o que les camises quedin amb les vores irregulars, de manera que no s'assentin bé el dels límits del quadre.








7 Suport de bicicleta

Si de veritat decideixes dur a terme tu mateix el manteniment de la bicicleta, t'aconsellem que et facis amb un d'aquests suports: es pleguen i ocupen molt poc espai a la casa i et permeten treballar en totes les parts de la bicicleta de manera còmoda i eficient, millorant l'ergonomia de les tasques de manteniment que, sense adonar-nos, es poden perllongar durant molts minuts.

8 Lubricants

Cada component de la nostra bicicleta requereix d'un producte molt concret per a la seva lubricació i, a més de seleccionar de la manera més precisa, hem de tenir en compte el calendari de greixatge que cada part de la màquina requereix: la fiabilitat i durada del grup moltes vegades depèn de les cures de greixatge que hàgim dut a terme durant el seu manteniment.

9 Mesurador de cadena

Depenent de l'ús i la manera de pedalar que tinguis, la cadena de la bicicleta és un dels components factibles a patir un desgast programat, de vegades prematur sobre els plans inicials que programa el fabricant. Per controlar l'elongació de les baules hi ha dos mètodes: o emprar un patró com el que podeu veure en aquesta imatge o valer-nos d'un calibre de precisió per verificar que la distància entre esglaons és l'especificada pel fabricant de la cadena.

10 Raspalls de neteja

Encara pots valer-te de brotxes, draps, escombretes o estris de fortuna, ja hi ha al mercat molts raspalls específics per accedir al correcte netejat de les parts més complexes de la nostra bicicleta, com poden der les corones del sistema de transmissió o els secrets de mecanismes de fre o canvi.


11.- Joc de Desmuntables

Sense ells, ens serà difícil reparar una punxada, canviar una càmera o una coberta, la meva recomanació, comprar els millors que puguem, exercim molta força sobre ells, hi ha moltes cobertes que vénen molt ajustades a les llantes i amb desmuntables de mala qualitat, els trencarem fàcilment, els meus són d'acer recoberts amb niló.
12.- Una Clau per Bieles Específica

Sense ella no podrem extreure el joc de plats de la nostra bicicleta de muntanya. Igual que les claus per pinyons, eines específiques per ciclisme, però igual d'accessible en preu i en qualsevol botiga de bicicletes.
13.- Clau de Ràdios

Amb tants fabricants de rodes utilitzant dissenys únics de ràdios, és impossible recomanar un sol model. Són realment econòmics, els radis pateixen molt i en qualsevol moment podem necessitar aquesta eina, també és recomanables tenir a casa algun ràdio de recanvi.

14.- Clau de Direcció

Una altra de les eines específiques de ciclisme, però necessària per a ajustar la nostra direcció davant eventuals folgances, canvis, o tasques de manteniment.






15.- Multieina Compacta

Igual que la mini bomba d'inflar, mai has de sortir sense el teu multieina, n'hi ha molt econòmiques o costoses, simples o completes, ens serviran en cas de necessitat en alguna sortida o en tasques de manteniment o reparació a casa. Per la seva reduïda grandària normalment no podrem exercir molta força i amb els usos es van desgastant, és recomanable tenir-les per sortides, però per a un manteniment general a les nostres llars, millor eines específiques.

REPARACIÓ I MANTENIMENT
La col·locació de les manetes
La colocación de las manetas
Adormiment de mans, mal de braços i canells, etc. Alguns dels problemes més comuns entre els cicloturistes que en moltes ocasions quedarien resolts prestant la necessària atenció a la posició de les manetes, que al cap ia la fi és on més temps passem agafats quan vam rodar en bici.

Són bastants els ciclistes que ens pregunten sobre la posició correcta de les manetes al manillar. Fruit de la incorrecta col·locació es generen problemes com sensació de cargament a les mans i endormiscament per falta d'un incorrecte reg sanguini a causa de la sobrepressió exercida. Tot això és font d'inestabilitat en les baixades i provocant la consegüent inseguretat en el ciclista.

Aquests problemes té el seu origen pel costum de col·locar les manetes totalment planes amb respecte a l'horitzontal del sòl. En en aquesta posició les mans s'escorren cap endavant per efecte del vector del pes del tronc sobre els braços. Les manetes han d'estar col·locades en una posició en què "frenin" aquesta força que exerceix la nostra pròpia massa. Per aconseguir hauran d'estar situades amb entre 12 ° i 14 ° d'inclinació respecte a l'horitzontal. Una posició en què els nostres braços adquireixen una posició natural, com si fóssim a "donar la mà" a la maneta. La inclinació en què situem les manetes també ha de tenir en compte l'adherència al revolt del manillar. Si les col·loquem massa inclinades no arribarem al fre quan ens agafem a baix, ni tan sols actuant sobre l'ajust d'abast que els fabricants inclouen en els grups actuals. Un detall important a tenir en compte és que manetes i manillar són dos elements independents, és a dir, no serveix girar el manillar al costat de les manetes per aconseguir la inclinació desitjada ja que si fem això el correcte adherència a la part baixa es ressentirà. El manillar ha d'anar col·locat en la seva posició adequada per a posteriorment triar la posició de les manetes.

Trucs i bricolatge
A més de la mecànica específica per a cada part de la bicicleta, hi ha algunes estratagemes per fer petites reparacions i sortir airosos de moltes avaries.

EL QUADRE
Trucos y bricolaje
-- La part inferior del tub diagonal i la cara interior de les beines del darrere són molt proclius a rebre impactes de pedres, de manera que el deteriorament de la seva pintura pot ser ràpid. Per protegir alguns fabricants utilitzen un adhesiu transparent. Si la teva bici no posseeix aquest estalvi pots emprar senzillament cinta aïllant. Si ets un manetes pots fabricar un autèntic escut amb una tira de goma, treta d'una cambra d'aire vella, que pegaràs a quadre amb cola de contacte.
Aquest remei també és vàlid per a preservar la beina dreta del cops de la cadena.

-- Les camises de fre o canvi solen fregar en el tub de la direcció i acaben per desgastar la pintura. Per evitar pots enganxar un trosset de velcro femella (el més esponjós) just en la porció de tub que està en contacte amb els cables. També pots utilitzar qualsevol apèndix de plàstic tou per eliminar aquest problema.

POTÈNCIA I MANILLAR

- En canviar la cinta del manillar, no intentis recuperar la vella; talla amb una fulla o tisora ​​i trigaràs menys temps a retirar-la.
- Abans de procedir al encintat hem de netejar a fons el manillar i les camises. Amb l'ajuda d'un drap i dissolvent universal o aiguarràs traurem les restes d'adhesiu procedent de la cinta vella; només així garantirem el correcte enganxat de la nova.
- Col·loca el ciclómetre, pulsòmetre, altímetre ... abans de encintar, per deixar el suficient lloc lliure en el tub del manillar i instal·lar còmodament aquests accessoris. Fins i tot, si utilitzes corró d'entrenament, pots necessitar un parell de centímetres extra per col·locar el comandament regulador de duresa d'aquest aparell.
- Escalfant amb un secador la cinta es torna més elàstica, permetent estirar millor en les zones més corbades del manillar.
- Si embarassades al manillar començant des de baix i has de canviar les camises i cables pots utilitzar el procediment: talla 2 trossos de cambra de bici de muntanya de 3 centímetres d'ample, col·loca'ls un a cada costat de la potència i fica les camises per sota . Quan acabis de encintar podràs utilitzar aquestes gomes per rematar la cinta sense necessitat d'emprar bandes adhesives.
- També pots reforçar les puntes del manillar introduint un tros de cambra (millor de bici de muntanya) al costat dels protectors; queda més estètic que la cinta aïllant i mai es desenganxa.
Aquí tens un video explicatiu de com fer-ho


FORQUILLA

- Si viatges en avió amb la teva bicicleta, no oblidis posar un boixa vell o una peça de plàstic específica (demana-la a les botigues de bicicletes) per evitar que s'aixafin les capdavanteres en la manipulació de càrrega.
- Tant el sensor del velocímetre, com l'imant que es col·loca en un radi de la roda davantera els pots fixar amb unes gotetes de cua de contacte, sobretot si la teva bicicleta munta ràdios plans: amb aquesta solució aconsegueixes una estètica molt millor.
- Gairebé totes les forquilles tenen algun apèndix o rebaix en les punteres per evitar que la roda es surti accidentalment si es afluixés el tancament. Si ets conscient que sempre revises els tancaments abans d'emprendre la marxa, pots eliminar aquests límits (amb una llima o serra petita) i gaudir de molta més comoditat i rapidesa quan hagis de treure la roda davantera (per exemple per arreglar una punxada una marxa).

SEIENT I TIJA

- Els sellons de pell natural reviuen quan els untem amb qualsevol crema hidratant de cosmètica (una Nivea barata serveix perfectament), especialment després d'haver-los sotmès a l'acció de l'aigua o fang.
- Algunes marques de sellons disposen de models amb elastòmers que resulten més confortables. Després d'un cert temps d'ús l'acumulació de brutícia entre els elastòmers i la carcassa del seient fa que cruixi rítmicament a cada pedalada. Per treure-li aquest molest soroll el desmuntarem completament (hi ha instal·lats diversos cargols a la part inferior) i, després de rentar acuradament totes les peces plàstiques i metàl·liques, ho tornarem a acoblar posant prèviament vaselina neutra en totes les parts mòbils.
- Algunes tiges de carboni tendeixen a patinar en el tub de selló. Ruixant el tub amb una beguda de cola -deixant-la assecar totalment abans de tornar a introduir-la en la bici- aconseguim que es transformi en viscosa i s'enganxi a la abraçadora.
- Hem comprovat que, a l'interior de les tiges de major diàmetre (n'hi ha de més de 30 mil·límetres) cal una càmera de recanvi.

PEDALS

- Cada dos o tres sortides posa unes gotes d'oli en el mecanisme d'acoblament de les cales; el pedal funcionarà així molt millor.
- Quan les cales són de plàstic, el millor lubricant és un sabó rentavaixelles líquid.
- Si el cap dels cargols de les cales s'han quedat inservibles, pots eliminar actuant amb una broca de 7 o 8 mm.
- Quan vulguis regular a la perfecció les cales en unes sabatilles noves pots muntar els pedals en una bicicleta estàtica. Aquest truc també és vàlid per a aquells que mai hagin utilitzat uns pedals automàtics i vulguin estalviar-se les primeres caigudes.

BIELES I PLATS

- Per netejar els plats sense desmuntar-la vaporeta domèstica no té rival: no hi ha greix o fang que es resisteixi a un raig de vapor d'aigua a pressió.
- Si portes molt de temps sense treure els pedals de les bieles és molt possible que s'hagin quedat soldats, sent realment difícil desarmar-los. Com a primera mesura aspergeix la part de la rosca amb oli en aerosol (3 en 1 o similar) que és el que millor penetra; a continuació escalfaràs la biela (amb un secador o ruixant d'alcohol i calant). És molt possible que ara sí puguis treure els pedals.

LLANTES I RÀDIOS

- Quan recorrem els primers 100 quilòmetres amb una bicicleta nova cal revisar tots els radis, de vegades cal prémer entre 1/2 i 1 volta. Aquesta tasca sol dur-se a terme a la botiga on l'has comprat, ja que acostuma a entrar a la primera revisió. Però si aquest no és el teu cas i vas a realitzar tu mateix aquesta tasca el nostre consell és que comencis per estrènyer 1/4 de volta cada ràdio de manera sistemàtica i escrupolosa, començant sempre des del forat de la vàlvula.
Abans de dur a terme qualsevol missió de radiat o re-tensat és molt important posar una gota d'oli en cada capitost del radi i entre aquesta i la llanda.
- Si s'afluixen contínuament els radis, descentrant la roda cada pocs quilòmetres, és molt probable que el puguis solucionar aplicant una gota fixa-cargols en cada capitost de ràdio.
- Quan se't trenqui un radi intenta treure i estreny l'anterior i posterior per equilibrar la tensió perduda en aquesta part de la roda.
Si el radi que s'ha trencat és de la roda del darrere, al costat del pinyó, no el podràs treure sense treure el casset; llavors ho has doblegar i lligar-lo als radis propers.

FRENS

- Quan, en accionar els frens, la bicicleta emet un grinyol agut ensordidor és per que les sabates no s'assenten correctament en la llanda. Pot ser degut a diversos factors:
A. Hem instal·lat malament les sabates. En la majoria dels frens la sabata ha de tocar abans amb la seva part davantera perquè, en ser aquesta arrossegada per la llanda, recolzi completament a la pista de frenada.
B. La sabata està cristal·litzada o té acumulada brutícia. Cal polir, amb una llima fina, la superfície de frenada fins a comprovar que el material és d'un color homogeni.
C. La llanda té acumulat material de frenada (goma cremada, fang ...). Cal rentar escrupolosament la llanda amb un fregall metàl·lic.
D. Els braços de fre estan fluixos i, en accionar el fre, vibren emetent el mateix so que si les sabates estiguessin mal instal·lades. Cal comprovar periòdicament el premi dels seus cargols.
- Hi ha algunes llantes que disposen d'una pista de frenada molt estreta, pel que resulta summament difícil instal·lar les sabates. Si és aquest el teu problema, no ho dubtis: retalla la sabata amb una fulla fins a aconseguir la superfície de frenada desitjada.

ELS PNEUMATICS

- La superfície de rodament d'una coberta, després de rodar molts quilòmetres, s'omple de partícules de pols i brutícia. Per recobrar la seva "mordent" original la podem rentar amb un raspall de pèl dur i aigua calenta.
- Si alguna vegada no disposes de desmuntables, pots habilitar uns de fortuna valent-te de les palanques del tancament ràpid de les rodes.
- Quan observes que hi ha algun cos estrany clavat en una de les teves cobertes intenta no llevar fins que no arribis a casa o a un lloc còmode per afrontar la reparació d'una punxada. En moltes ocasions l'objecte que ha produït una punxada el manté obturat fins que ho extraiem.
- A l'hora d'arreglar una punxada ens podem trobar que no tenim pegats o la cola s'ha assecat. Hi ha diverses maneres de sortir de la dificultat:
A. Donant un parell de voltes de cinta aïllant o esparadrap podem arribar a reparar totalment la punxada.
B. Si no tenim cinta adhesiva podem utilitzar un adhesiu de la bicicleta o del casc per intentar obturar el forat.
C. Amb un xiclet podem reparar una punxada perfectament. No has d'oblidar polir bé la zona de la punxada. El pitjor ve quan desmuntem de nou la càmera i cal netejar-ho tot (es fa bé amb dissolvent).
D. Pots fabricar un pegat amb la resina d'un pi i un full d'estepa (o un tros de paper).
G. En les cunetes de les carreteres recentment asfaltades podem trobar boletes de quitrà que, aplicant la flama d'un encenedor, es converteixen en una massa enganxosa amb la densitat suficient per tapar el forat de la nostra càmera.
-Recorda. Tallar anells de goma de diferents amplades abans de tirar una càmera vella, tenen unes quantes utilitats, per exemple tapar la vàlvula de la bomba d'inflar perquè no s'ompli de fang ...
-Si retalles el tap de plàstic de la vàlvula i tornes a enroscar a la cambra, ara podràs utilitzar una bomba d'inflar de cotxe o moto. Solució molt útil per utilitzar les mànegues d'aire de les gasolineres.

LA CADENA

- Després de posar una cadena nova en una bicicleta usada saltarà en els pinyons o els plats. Això és a causa que les dents estan desgastats i la cadena està massa rígida, fallant el seu acoblament a exigir la màxima tensió (a pedalar de peu en pujades).
Quan haguem circulat uns quants quilòmetres la cadena s'haurà estirat i no fallarà més però, de moment, hem d'intentar circular amb els pinyons i els plats que menys hàgim utilitzat fins al moment.
- Per greixar la cadena ha un munt de productes però, per aconseguir greixar en profunditat, com quan estava nova, haurem de recórrer al següent mètode:
Desmuntem la cadena i la rentem en gasolina ajudant-nos amb un pinzell. La assequem amb un drap i la dipositem dins d'una llauna o cassola vella. Aboquem oli SAE 90 fins cobrir i l'escalfem a foc lent. Arriba un moment en què l'oli queda completament líquid i penetra fins a l'últim escletxa de les baules. Quan l'oli comenci a fumejar és el moment d'apagar el foc. Abans que es refredi traiem la cadena, amb l'ajuda d'un alicates, i la pengem perquè s'escorri. Quan l'oli es refreda queda completament lubricada. Cal extremar les precaucions per no cremar-nos amb l'oli o amb la cadena.

DESVIADORS DE CANVI

- L'avaria més comuna d'aquests components és el trencament del cable que els governa. Quan això succeeix la cadena es desplaça a la corona més petita. Generalment ningú porta en la bossa d'eines un cable de recanvi pel que hem de prendre un altre tipus de solucions per a continuar la marxa. El més raonable és bloquejar el desviador, mitjançant els cargols d'ajust, en la seva posició intermèdia. D'aquesta manera podrem seguir amb el plat mitjà / petit i el pinyó central.
- Molts són els que no saben que la politja superior del desviador del darrere té un petit desplaçament lateral, gràcies al qual la cadena s'auto-s'ajusta al pinyó seleccionat, si no mantenim net l'eix d'aquesta roldana el canvi serà més lent i imprecís .

JOC DE PINYONS

- Quan netegis a fons les corones dels pinyons no oblidis fer el mateix amb la cadena i els plats, no es fa així tornaries a trobar bruts en pocs minuts.
- Una solució d'emergència per netejar els pinyons, cadena i plats sense desmuntar (i que, per cert, els deixa realment nets) és utilitzant un esprai neteja-forns. Aquest producte es polvoritza i es deixa actuar 15 minuts abans de retirar amb aigua a pressió. Si empres aquest mètode greixa ràpidament els components ja que, aquest producte de neteja, conté sals càustiques que s'oxiden en poc temps els metalls. Evita també que entri en contacte amb les llantes o altres components d'alumini.

CABLES I CAMISES

- Per greixar els cables sense extreure'ls de les camises pots desmuntar tot el conjunt del quadre valent-dels límits ranurats de què disposes. Per greixar els cables de fre hem d'obrir els ponts girant la lleva d'aproximació (Shimano) o canviant de posició el polsador de la maneta (Campagnolo) i, a continuació, treure tots els límits de camisa del quadre. D'aquesta manera deixem a la vista les porcions de cable que habitualment queden ocultes per la camisa.
En el cas dels cables de canvi hem operar de la següent manera: engranem el pinyó gran i, amb la roda del darrere parada, accionem la maneta de canvi com si volguéssim introduir la corona més petita. El cable està ara completament destensat i podem treure dels límits del quadre. En el cas del canvi de plat s'opera de la mateixa manera.

COMANDAMENTS DE CANVI I FRE

- La sincronització dels canvis és responsabilitat directa dels comandaments integrats en les manetes de fre; per ajustar la seva precisió cal actuar sobre els tensors que hi ha al desviador de canvi del darrere. L'ajust del canvi dels plats és més senzill (són 2 o 3) però el de canvi de pinyó és una mica més delicat. La manera més senzilla de realitzar l'ajust del sincronitzat és engranant la segona corona més petita i, des d'aquí, ajustar el canvi a un pinyó superior o inferior.
- Quan la cadena sincronitza bé cap als pinyons grans però, per contra, es mostra mandrosa i imprecisa cap a les corones més petites és per causa del deteriorament dels cables i camises de canvi. No intentis arreglar aquesta anomalia actuant sobre les manetes de canvi o els seus tensors, has reemplaçar els cables i camises.
- Quan acabis de muntar a la bicicleta no oblidis guardar seleccionant prèviament el plat i pinyó petits. D'aquesta manera tots els components del canvi (cables, desviadors, manetes ...) queden destensats, allargant així la seva vida.

EL BIDÓ D'AIGUA

- Cada poc temps neteja el bidó a fons dipositant al seu interior una cullerada de lleixiu, una altra de vinagre i la resta d'aigua. Després de mantenir-lo així 30 minuts ho aclarirem amb aigua abundant. Per brutícia incrustada, omple'l per la meitat, introdueix una cullerada de cigrons i agita'l enèrgicament. En xocar els cigrons amb les parets es desincrusten les brutícia més adherida.
- Durant l'estiu pots mantenir moltes hores la beguda freda ficant diversos glaçons de gel dins del bidó (també el pots posar al congelador, però llavors no ho omplis per poder ficar una mica de líquid que ens permeti beure mentre es descongela la resta).
- Un bidó vell ens pot servir de caixa d'eines improvisada. Només hem de tallar (com més amunt millor) i, escalfant una de les dues parts resultants, aconseguir que encaixi a manera de tapa. El tancament el pots fabricar amb un anell de goma tret d'una càmera d'aire de cotxe. Aquesta improvisada caixa d'eines la pots transportar en el segon portabidons de la teva bicicleta; un indret ideal per transportar l'impermeable.

EL CICLÓMETRE

- Per regular correctament el diàmetre de roda que hem de seleccionar en el ciclómetre no hi ha cap sistema millor que buscar els punts quilomètrics d'una carretera nacional i verificar allà.
- No tots els ciclómetres suporten l'aigua. Si el nostre és d'aquests podem plastificar amb làmina transparent de paper de cuina perquè ens segueixi sent fidel els dies de pluja.
- En algunes forquilles de carboni resulta molt complicat instal·lar el sensor del ciclómetre, ja que les abraçadores no tenen el diàmetre suficient. Amb una brida de plàstic podem muntar correctament, per a això hem de foradar el suport del sensor i passar la brida pel forat.
- Si el cable del nostre ciclómetre és massa llarg podem donar-li diverses voltes a través de la camisa de fre davanter o, senzillament el tallem i el tornem a empalmar (millor soldant-lo amb estany). En alguns models es pot dessoldar el cable del suport (en el rellotge o en el sensor indiferentment), la qual cosa ens facilita la tasca de tallar només per un dels seus extrems.
- Quan fa molt de fred (per sota de 0 graus) les bateries no proporcionen tensió i podem perdre la lectura del ciclómetre. Si veiem que, en un dia fred, la pantalla comença a veure borrosa ens aturarem, extraurem el rellotge del seu suport i el posarem durant diversos minuts prop d'alguna font de calor (a les aixelles o dins del culot, per exemple). De seguida reviurà tot i que, és molt probable, que hàgim de repetir aquest ritual als pocs quilòmetres.

La mecànica a la carretera
La mecánica en la carretera
Les reparacions més elementals que podem fer enmig d'una jornada de ciclisme, sense necessitat d'acudir a un taller
Durant una sortida ordinària la marxa es pot complicar, fins al punt de veure'ns ajupits en qualsevol cuneta intentant arreglar l'avaria inoportuna que ens impedeix continuar amb normalitat.

A cap ens agrada patir aquest tipus d'incidents però, bé per no fer el manteniment oportú o per patir algun esdeveniment imponderable (caigudes, sots, pedres ...) podem veure'ns immersos en una avaria.

ESTRIS BÀSICS

No cal carregar amb gran quantitat d'eines per reparar petites avaries i, sent una mica observador, podem transportar aquells útils imprescindibles per no quedar-nos tirats per qualsevol nimietat.

Gràcies a la simplificació mecànica dels components moderns, cada vegada són menys les eines a emprar en l'ajust o manipulació de la majoria dels elements de la bicicleta, però cal proveir-se d'uns estris mínims:
La mecánica en la carretera -Càmera de recanvi
-Claus alen
-Tronxacadenes mini
-Pegats autoadhesius i vidre
-2 Desmuntables
-Diverses monedes d'1 i 0,50 euros (per treure begudes isotòniques de màquines expenedores)
-1 Tancament de cadena complet
-Bomba D'inflar
-Acoplador de vàlvula fina a vàlvula grossa
-Pastilles de glucosa
PUNXADA

Causes: incisió o punció del pneumàtic amb objectes tallants. També es pot produir pel pessigament de la càmera en colpejar contra alguna superfície angulosa (vorades, sots ...)

Prevenció: no esgotar la vida del pneumàtic en excés i circular sempre amb la pressió correcta.

Reparació: desmuntar el pneumàtic, apedaçar la càmera (o tubular) i tornar a muntar. Normalment es canvia la càmera i la danyada es repara posteriorment.

Truc: les càmeres ultralleugeres són més vulnerables a la punxada; millor utilitzar les més gruixudes si es circula per carreteres en mal estat de conservació o de neteja.

Vídeo explicatiu


TRENCAMENT DE CADENA

Causes: desgast i allargament de les baules. Folgança entre els casquets i els corrons sobre els quals pivoten les baules.

Prevenció: canviar la cadena cada 3.000 / 4.000 quilòmetres. Evitar creuar en excés (plat petit amb pinyó petit / plat gran amb pinyó gran).

Reparació: utilitzant el tronxacadenes, tallar una anella i tornar a reblar una clavilla.

Truc: si no disposes de deslabonador (tronxacadenes) pots unir la cadena amb un filferro; ara només podràs pedalar fins que aquesta unió frec amb el desviador i hauràs de recuperar la pedalada girant al revés, però pots sortir de la dificultat.

Vídeo explicatiu

TRENCAMENT DE RÀDIOS

Causes: roda mal radiada, llanta doblegada, impacte lateral, sobrepès o materials molt desgastats (roda vella).

Prevenció: realitzar un manteniment periòdic (radiat i centrat) de les rodes, evitant el muntatge de ràdios massa prims o de rodes ultralleugeres per utilització intensiva.

Reparació: augmentar la tensió del radi anterior i posterior (del mateix costat de la roda) del qual s'ha trencat.

Truc: el radi trencat cal llevar per evitar que s'enganxi amb els frens, les beines o la forquilla; si és del costat del pinyó no es pot retirar; en aquest cas cal "lligar" amb els radis confrontants, a l'espera de poder desmuntar el casset i reemplaçar-lo.

FOLGANÇA EN LA DIRECCIÓ

Causes: assentament dels rodaments, desgast de les pistes de rodament o potència fluixa.

Prevenció: quan realitzem neteja o manteniment de la bicicleta es comprovarà la perfecta regulació d'aquest component.

Reparació: en les direccions ahead cal afluixar al màxim la potència, prémer un parell de voltes al cargol de la tapa de la direcció i, verificant que el manillar estigui recte, tornar a prémer la potència.

Truc: en molts casos no es pot treure la folgança d'una ahead prement el cargol que hi ha a la tapa; és a causa que l'expansor que hi ha inserit en la canya de la forquilla "trepa" pel tub i no s'aconsegueix que baixi la potència. L'única solució és donar un cop sec (amb una pedra, per exemple) per baixar i prémer així el rodament. Cal posar alguna cosa sobre la potència per no esgarrapar-a colpejar (un guant, per exemple).


Vídeo explicatiu

MALA SINCRONITZACIÓ DE PINYONS

Causes: camises velles, desgast en els comandaments o cop en el desviador que provoca torsió de la patilla (per caiguda o emmagatzematge defectuós).

Prevenció: reemplaçar anualment cables i camises de canvi. Quan es transport la bicicleta en un mitjà col·lectiu, anar amb compte que no es recolzi sobre el desviador de canvi del darrere.

Reparació: actuar sobre els tensors del cable del canvi per aconseguir que la cadena engrani correctament en les corones. Si no es pot regular és molt possible que la patilla estigui torta: introduint una clau allen de 6 mm i palanquejant cap amunt es pot aconseguir redreçar-la. Aquesta operació cal realitzar-la amb molta cura i assessorats per algú que entengui.

Truc: iniciar sempre les tasques de sincronització en el penúltim pinyó (el que va després del més petit). En aquesta posició la cadena i desviador funcionen millor.


Vídeo explicatiu

TRENCAMENT DEL CABLE DE FRE

Causes: manteniment massa prolongat i falta de lubrificant.

Prevenció: canviar els cables cada temporada encara que, aparentment, no estiguin danyats.

Reparació: només es pot realitzar si disposem d'un cable de recanvi.

Truc: se t'ha trencat el fre del darrere i has de baixar un port ... pots fer un rotllo amb el cable i tirar amb la mà: no és un mètode molt ortodox però funciona.

Vídeo explicatiu

TRENCAMENT DEL CABLE DEL CANVI

Causes: manteniment massa prolongat i falta de lubrificant.

Prevenció: canviar els cables cada temporada encara que, aparentment, no estiguin danyats.

Reparació: només es pot realitzar si disposem d'un cable de recanvi.

Truc: treure el cable trencat i, estrenyent els cargols de regulació del desviador, pujar-lo fins a un pinyó en què es pugui pedalar còmode.


Vídeo explicatiu

MANILLAR SOLT

Causes: brida de la potència fluixa, manillar abonyegat per estrènyer massa.

Prevenció: respectar els parells de collament per no deteriorar el tub de manillar i reprémer-lo en cada revisió (sense passar-se)

Reparació: prémer els cargols de la potència.

Truc: si el tub està abonyegat no es pot arribar a bloquejar tot estrenyem al màxim. Cercar per les cunetes un tros de xapa (la de les llaunes de beguda són ideals) i ficar entre el manillar i la brida de la potència abans de prémer.


Vídeo explicatiu

FOLGANÇA EN ELS RODETS

Causes: rodaments o pistes desgastats. També pot succeir en rodes noves en assentar els coixinets en el seu allotjament.

Prevenció: seguir un programa de manteniment rigorós, netejant i greixant els rodaments cada 1.500 quilòmetres.

Reparacióreprémer els cons de l'eix amb claus específiques. En cas de rodets moderns (Mavic, Campagnolo ...) es poden ajustar amb dues claus allen.

Truc: si no disposes del temps o les eines suficients per a realitzar el manteniment dels rodets, pots introduir en els rodaments greix sòlid valent-te de una xeringa amb agulla hipodèrmica gruixuda.


Vídeo explicatiu

CRUIXIT DE LES BIELES

Causes: bieles fluixes o amb l'assentament (quadrat o estrella) deformat.

Prevenció: especialment en bicicletes noves, estrènyer passats els primers 200 quilòmetres. És important que, especialment els sistemes d'acoblament per quadrat (Campagnolo) no s'estrenyin en excés per evitar deformar l'allotjament.

Reparació: prémer el cargol que uneix la biela a l'eix del pedalier.


Truc: si el cruixit persisteix cal desmuntar la biela i netejar l'acoblament (es crea òxid d'alumini en el seu interior), si està lleugerament desgastat es pot introduir cua de contacte abans de muntar-lo.

Vídeo explicatiu

Les cures rutinaris

Un llistat dels punts a tenir en compte abans i després de gaudir d'una jornada de ciclisme.
Si ets dels que habitualment surt a anar amb bicicleta poc podràs aprendre d'aquests consells, però, per als nous aficionats als pedals, relatem a continuació uns llistats de punts a revisar abans d'emprendre la marxa i quan tornis al teu domicili.

 Abans de sortir de casa

-Comprovar la pressió dels pneumàtics.
-Verificar greixatge de cadena.
-Verificar tancament ràpid de les rodes.
-Comprovar visualment el centrat de les rodes.
-Verificar desgast de les sabates.
-Tensió dels cables de fre.
-Ponts de fre amb la lleva d'obertura en posició "tancat".
-Assegurar-se que portem els recanvis i eines (bomba, pegats ...).
-Resetear el ciclómetre en cas de controlar els recorreguts d'entrenament.

En tornar a casa

-Eliminar qualsevol objecte estrany que s'hagi incrustat en les cobertes.
-Reparar la càmera de recanvi si hem patit una punxada.
-Eliminar la brutícia de la bicicleta i, en cas necessari, sotmetre-la a una neteja en profunditat.
-Prendre les dades del ciclómetre.
-Si hem patit algun sot gros, encara que no hàgim apreciat avaria alguna, revisar la tensió dels radis i l'estat dels flancs de les llantes.
-Treure resta de terra o xineses incrustades de les cales o els pedals.

Cada 1.000 quilòmetres

-Neteja total de la bicicleta.
-Verificar l'estat visual de quadre i forquilla, a la recerca de fissures.
-Comprovar la folgança del joc de direcció i potència.
-Desengreixar la cadena (amb esprai desengreixant) i lubricar-la amb oli específic.
-Comprovar comoditat de l'eix pedalier.
-Eliminar, amb l'ajuda d'una brotxa, restes de terra o brutícia incrustada en plats i pinyons.
-Engreixar, amb oli líquid, els rodaments interns de les rotllanes del canvi del darrere.
-Posar una gota d'oli en tots els pivots del canvi i del desviador.
-Engreixar les juntes de fricció i pivots dels ponts de fre.
-Engreixar les caps dels cables de fre i canvi.
-Verificar premi dels cargols del pedalier i ponts de fre.
-Lubricat amb oli lleuger els molls dels pedals automàtics.
-Comprovar la tensió dels radis i ajustar en cas necessari.
-Comprovar l'estat dels cables de fre i canvi; greixar la zona propera als límits.
-Netejar, amb un raspall de pèl dur, les sabates de fre.
-Netejar amb algun dissolvent la pista de frenada de les llantes.
-Comprovar el desgast de les cales.

Cada 3000 quilòmetres

-Comprovar els rodaments dels rodets.
-Comprovar la folgança de l'eix dels pedals.
-Engreixar els rodaments de l'eix pedalier.
-Revisió completa del joc de direcció.
-Verificar estat de les sabates de fre i reemplaçar en cas necessari.

-Mesurar la cadena i comprovar el seu estat. Canviar en cas necessari.

Rentar la bicicleta

Una de les maniobres de manteniment més elementals de la bicicleta és el rentat complet cosa que, aparentment és senzill, però que requereix d'unes cures mínimes per a realitzar correctament.
Abans de posar-nos mans a l'obra tindrem en compte alguns detalls essencials, ja que cada part de la bicicleta necessita un tractament especial:

-El quadre es neteja amb un raspall suau de pèl llarg, una esponja i algun detergent poc agressiu (rentavaixelles, xampú ...) per evitar que l'esmalt de la pintura perdi brillantor.
-La transmissió requereix d'algun producte dissolvent del greix ja que no sol ser suficient amb un simple detergent: el gasoil té l'avantatge de tenir una base oliosa, de manera que no s'asseca tant la cadena com la gasolina o la trementina (aiguarràs) , resultant més fàcil la posterior lubricació. És important reduir la neteja de la cadena a l'estrictament necessari: amb el greixatge "de nova" es poden rodar molts quilòmetres, però amb els mètodes casolans no aconseguim una lubricació tan perfecta.
-Els plats i pinyons es poden netejar amb un pinzell de pèl dur impregnada en gasoil o amb un cordó de cotó que introduirem en la distància existent entre les corones, fent girar posteriorment.
-Les llantes i pneumàtics es netegen amb un fregall dur i sabó, per eliminar millor les restes de brutícia procedents de l'asfalt i de les sabates de fre i els preservarem del contacte amb qualsevol tipus de dissolvent, ja que, com bé suposes, es deterioren amb facilitat.
-És molt important no fer servir aigua a alta pressió al aclarit, per impedir que penetri líquid a l'interior dels rodaments.
-Cal evitar a tota costa tacar els pneumàtics amb qualsevol tipus de dissolvent, ja que es pot veure afectada l'estructura del mateix.

Una neteja a fons

Tot i que la senzillesa mecànica d'una bicicleta és una de les seves característiques més importants, cal prestar unes cures mínimes per mantenir-la en perfecte estat de funcionament; amb un mínim de coneixements, qualsevol pot dispensar les atencions bàsiques perquè la seva muntura sempre estigui disposada.

-Amb un sabó neutre (pot utilitzar xampú de bany) netejar a fons la bicicleta. Amb aigua molt calenta s'eliminen millor les restes de greix i brutícia.

-Neteja extra en els ponts de fre, a causa que els dipòsits de de material residual de frenada formen una capa molt difícil d'eliminar. Amb l'ajuda d'una brotxa podem arribar fins al racó més difícil.

-Greix acumulada, a l'interior dels plats i el la cassoleta dreta de l'eix pedalier. Si és persistent caldria ruixar la zona prèviament amb un producte desgreixador (gasolina, dissolvent, esprai específic ...) i deixar-lo actuar uns minuts abans de passar la brotxa.

-El portacala del pedal és un dels racons on més brutícia s'acumula; ara és el moment de netejar-se a fons amb l'ajuda de la brotxa.

-En el canvi del darrere s'acumulen dipòsits sòlids de brutícia i només es poden eliminar amb un raspall de pèl dur. El mateix en les rotllanes com en el paral·lelogram els eliminarem amb un simple raspall dental impregnat en qualsevol dissolvent.

-No cal desmuntar el casset. Per netejar les corones es pot utilitzar un cordó de cotó impregnat en gasolina.

-Perquè les rodes recobrin la seva "mordent" original cal eliminar (amb un raspall de pèl dur) qualsevol resta de brutícia. Durant aquesta neteja podrem també descobrir els desperfectes i talls produïts en la temporada. Un rentat intensiu amb aigua calenta i sabó ens ajuden a rematar la feina.

-Amb fregall metàl·lic polirem els flancs de les llantes per eliminar totes les restes de sabata i de brutícia acumulada. Cal realitzar aquesta operació amb compte per no eliminar la capa d'anoditzat en excés. Si les llantes fossin de carboni només caldria utilitzar detergent desengreixant i un fregall de fibra sintètica suau (dels utilitzats en les plaques vitroceràmiques valdrien).

-Les sabates es cristal·litzen, cal escatar per evitar que esgarrapin la llanda i que recuperin la seva capacitat de frenada original.

-Abans de greixar la cadena cal aplicar un netejador per eliminar el greix envellit. Si no disposem del producte específic, podem utilitzar una mica de gasoil i una brotxa; després cal assecar bé la cadena amb un drap de cotó absorbent.

-Amb oli específic per a cadenes tornarem a greixar. El greixatge correcte s'aconsegueix a posteriori netejant amb un drap l'excés d'oli.

-Després d'un rentat el toc final s'aconsegueix greixant tots els mecanismes de la bicicleta amb oli especial.

-Atenció especial mereixen els eixos de qualsevol mecanisme de rotació o pivot (ponts de fre, desviadors ...). També en aquests mecanismes cal utilitzar una gota d'oli per garantir un funcionament suau.


-Si has dut a terme una neteja a fons per guardar la bicicleta durant l'hivern has de tenir certes precaucions: desinflar les rodes, deixar anar els aproximadors dels frens (Shimano i SRAM en els ponts i Campagnolo a la maneta) i, el més important , seleccionar el plat i el pinyó més petit per eliminar la tensió de tots els ressorts del canvi.

Vídeo explicatiu

Tutorials de mecànica

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada