OBJECTIUS

EIGIDES GENER

EIXIDA AL MATARRANYA

EIXIDES PEL MATARRANYA

La nostra Penya ha iniciat el nou any, incorporant com activitat de la pràctica del ciclisme, l'alternança en la bici de muntanya.

Com a conseqüència ens havíem marcat com a fita, realitzar alguna eixida fora del nostre entorn i de més d'un dia.

Ens rondava pel cap fer l'últim tram del riu Ebre i en eixes estàvem quan el grup de Paco Falcó ens convida a l'eixida que estaven programat per aquest estiu a la zona del Matarranya.

Ens vam reunir en un esmorzar al Racó de Tere i esbrinar les dues possibilitats i acordarem acceptar la invitació de Paco; però programant-nos les nostres pròpies rutes.

Coneixedor Paco i Pedreguer de la nostra decisió i intencions prompte ens van posar a planificar tenint-nos en compte i adaptant-se a les nostres possibilitats i llevant-nos de preocupacions i mal de caps. La qual cosa és molt d'agrair i del que tots ens sentim molt complaguts i valorem en gran mesura la seva desinteressada disponibilitat i que de segur conclourà amb una bona estada.

Aquesta sessió oberta del bloc pretén oferir i replegar tota la informació que des d'ara es produeixi i que serveixi per mantenir-nos informats del procés.

PROGRAMA
DATA DE L'EIXIDA: 7, 8, 9 I 10 de Juliol.

LA COLLA:

ALLOTJAMENT(Clica damunt)
Vall-de-roures. Mas de Boné

ACTIVITAT ESPORTIVA: BTT i senderisme

RUTES EN BTT(Clica damunt)
Dimarts 7 de juliol (matí)
Convent de la Fresneda
Distància: 39 km. Dificultat tècnica nul.la. Tot pista.
Desnivell: 530 mts

Dimecres 8 de juliol (opció A)
PORTS DE BESEIT. ARNES.
Dinar a Arnes, tots junts
Distància: 70 km.
Desnivell: 1.200 mts

Dimecres 8 de juliol (opció B)
PORTS DE BESEIT. ARNES.
Per a rodar i gaudir del paisatge. Dinar a Arnes,
tots junts.
Distància: 40 km.
Desnivell: 670 mts

Dijous 9 de juliol (matí)
Penyarroya de Tastavins
Dos grups: carretera i muntanya. Esmorzar junts
en Penyarroja. Tornada, a decidir si junts o

Ruta compartida. Dificultat tècnica nul.la
Distància: 49 km.
Desnivell: 590 mts

RUTES DE SENDERISME(Clica damunt)
Dimarts 7 de juliol (vesprada)
Roques de Benet
8 km. A peu.
Desnivell: 650 mts

Dijous 9 de juliol
Matarranya - El Parrissal
8 km. A peu.
Desnivell: 120 mts

EL MATARRANYA. (En castellà Matarraña i oficialment Matarraña/Matarranya) és una comarca de l'Aragó, a la província de Terol. Pren el nom del riu que la travessa

POBLES DE LA COMARCA DEL MATARRANYA (Clica damunt)
Beseit

(7-10 juliol de 2015)
Dia 1dimarts 7 de juliol
VIATGE A VAL-DE-ROURES
Hora d'eixida: 6 del matí.
Lloc d'eixida: Estació d'autobusos.
Distribució cotxes:
      * Cotxe de Vicent Pedreguer: Vicent Pedreguer, Pepe Buils, Paco Falcó i Manolo López. (5 bicicletes).
      * Cotxe de Tomás Delgado: Tomás i Joan Altabella. (4 bicis).
      * Cotxe de Javi Mir: Javi i Pedro Martínez. (2 bicis).
      * Cotxe de Josep Escrich: Josep, Xavier Pagés, Vicent Cabos i Jose Gargallo. (1 bici).
Itinerari: La Vall d'Uixó-Morella-Vall-de-roures.
Arribada a Vall-de-roures: Allotjament en el Mas de Boné. Mas que es troba a 1,5 km del poble. Ens arrima la propietària. S'accedeix per la carretera de Beceite. Un camí de terra coberta per una graveta solta i amb forta pendent, comunica la carretera amb el mas. Edifici de dos plantes independents per a ser utilitzades per dos grups diferents. Nosaltres tenim les dues contractades. Ens distribuïm 6 a la planta baixa en habitacions dobles: Pedro i Tomás; Javi i Joan; Vicent i Jose. Els altres 6 en la planta de dalt: Paco i Manolo; Vicent i Pepe; Josep i Xavier. Utilitzem la planta baixa com a lloc comú per a fer les menjades, les tertúlies i veure la tele (sobretot el Tour). Els tancaments de Sant Fermín no els hem pogut veure perquè no hi havia senyal de TVE.
Ràpidament ens instal·lem, ens equipem i preparem les bicis per fer la primera eixida a La Freixneda. Anomenem a Pedro ecònom i tots a la porta del mas li fem la primera entrega.
Mas de Boné
RUTA 1 EN BTT A LA FREIXNEDA 35 km.
Iniciem la marxa cara amunt, uns a cavall i altres a peu, segons la confiança de cadascú en transitar damunt d'un pam de graveta. Quan arribem a la baixada tots ens atrevim a fer-ho muntats. Ja en la carretera tots agrupats la cosa és més fàcil. Calia fer un mosset abans d'eixir de Vall-de roures, des de que havíem eixit de La Vall no havíem pres res (a excepció de Pedro que havia fet bon compte d'un entrepà que portava de casa). En el bar de la plaça de l'Ajuntament vam aplacar la fam. La primera gresca s'inicià quan Pedro va fer el recompte dels diners i no li eixien els comptes. El nerviosisme s'apoderà de Pedro. Xavier li ajuda a comptar. Falten diners. No cal dir la que allí s'organitzà. Tots aportàvem els nostres comentaris per tal d'intranquil·litzar més a Pedro. Tots anàvem a bacs. Les acusacions estaven a punt d'aflorar. A la fi els que sabien de que anava la cosa van desvetllar el motiu del forat. Els dos components del grup que havien fet despeses abans de l'eixida no havien deposat la primera entrega a compte del deute.
El semblant de Pedro va canviar de sobte i va respirar fons. Alhora de pagar, Pedro ja ens va posar en alerta. "A ver que haceis que como empecemos a pagar caro nos iremos de presupuesto" No hi ha altre millor per portar-nos a ratlla. Els que coneixeu a Pedro sabreu que quan agarra un tema l'esgota i el fa repetitiu. Doncs des de que ha agafat els diners no parla d'altra cosa i així fins l'últim dia.
Se'ns va fer les dotze, massa tard per fer bicicleta. A més a més la temperatura era alta. Però era el programa. Seguint a Vicent Pedreguer, portador del track, moguérem en direcció a la Freixneda. Només agafar la pista de terra ens trobem en la primera dificultat, estaven d'obres i el camí era tot una polseguera a causa del trànsit de camions. Així uns quants quilòmetres. Per fi passem aquest tram i el camí és bo i sense gaire desnivell. L'altra dificultat era l'intens calor i gens d'ombra. Arribem al peu del poble de la Freixneda i l'accés és per una pendent alta i perllongada. Alguns baixen de la bici. Donat la calor regnant no era qüestió d'assumir riscos.
En comptagotes arribem a la plaça de l'Ajuntament. Xavier, home previsor, havia comprat un meló d'Alger que ens va vindre molt bé. Bona cosa d'aigua i alguna que altra cervesa ens ajudà a hidratar-nos.
Abordant el super, sota les arcades
del poble de la Freixneda
Alguns intentàrem fer una visita al castell; però en vista de la intensa calor, desistirem.
Ens conformem en visitar l'antiga presó, avui seu de l'Ajuntament.
Una recreació d'una cel·la

També estava previst dinar allí; però com que havíem esmorzar tard i no era prudent tornar a Vall-de roures en la panxa plena i la calor, decidirem tornar-nos ja. Per tal d'avançar agafarem la carretera i l'aire de ponent ens cremava per tot el cos. Vicent mira el rellotge i li marcava 48º C; cosa que corrobora Jose en el seu. Com diuen en la vall, açò és foc. De puntilló quedava la pujada al mas. A l'igual que a l'eixida cadascú ho ha fet segons el seu estat.
Dutxa i a veure el tour o fer la migdiada. A mitja vesprada un grupet se'n va a comprar a Vall-de-roures gasto pel sopar.
Una curta tempesta acompanyada d'una intensa aigua i vent ens altera el descans. Vindrà bé per refrescar, pensem. No res, en passar la tempesta, la calma s'instal·la en l'ambient.

Una pluja passatgera ens sorprèn a mitja tarda
En eixa xafogor i prop de les 19 h. ens preparem per anar al Parrisal.
RUTA 1 DE SENDERISME: EL PARRISAL
Agarrem els cotxes de Tomás. Josep i Javi per desplaçar-nos fins al poble de Beceite, lloc on s'inicia la pista que te porta al Parrisal. Continuem en el cotxe i ens trobem a la dreta la piscina natural "L'Assut". Arribem a una zona d'aparcament on es deixen els cotxes. Comença la marxa a peu pel curs del riu Matarranya.
En els trams més difícils, està condicionat amb unes passarel·les de fusta perquè no tinguem la necessitat de ficar-nos a l'aigua. Després de creuar les primeres passarel·les, ens trobem amb el Tormo, blocs de pedra a través de les quals descendeix el riu formant boniques cascades. Hi ha trams en què la senda està marcada en una de les ribes del riu, altres en què ens trobem passarel·les de fusta, i altres en què hem de creuar el riu per una pedres.

Quan considerem que és el temps de tornar donem mitja volta i desfem el camí. Passem junt a la Cova de la Dona i ens parem a veure les pintures rupestres de la Fenellasa, pertanyents a l'art esquemàtic llevantí. Destaquen tres figures humanes associades a èquids i dos quadrúpedes de color vermell.

Arribem al cotxes i tornem al mas fent una xicoteta parada en Beceite, a suggeriment de Josep, per comprar un vi blanc, que fresquet és molt bo.
EL SOPAR
Una particularitat d'aquesta estada era que el sopar corria a compte de les destreses culinàries del grup. Per sort sempre hi ha que té bona mà o simplement es desenvolupa millor en la cuina. La resta a preparar taula. Pepe de primer moment s'ha tirat al pernil i amb un ganivet gens apropiat ha lluitat i ha suat per tal d'omplir tres plats.
Unes bones ensalades i formatge han servit per aplacar la gana que era molta, no debades, estàvem sense menjar des de migdia. Els dolços de benvinguda de la propietària del mas va acompanyar als rebentats, infusions i orujo. A la mitja nit a dormir. Calia recuperar-se d'un dia pesat.

Dia 2dimecres 8 de juliol
Diana: 7 del matí amenitzada per Xavier Pagés amb el seu Ukelele.
RUTA 2  EN BTT A ARNES
Opció A (Ruta llarga). Components: Vicent Pedreguer, Pepe Buils, Paco Falcó i Josep Escriche. 60 km.
Opció B (ruta curta per la via verda). Components: Pedro Martínez, Tomás Delgado, Vicent Cabos, Joan Altabella, Jose Gargallo, Manolo López i Xavier Pagés. 56 km.
Eixida en direcció a la recerca de la via verda a la que havíem d'accedir des de l'estació antiga de Val-de-roures. Fins l'estació fem 9 km. per carretera. A partir d'aquí tot per via verda fins l'estació d'Horta de Sant Joan. Allí sortim i agafem la carretera en direcció al poble. Són tres kilòmetres de pujada que cada vegada augmenta de desnivell i que és màxim en l'entrada al poble. Tots els pobles de la comarca del Matarranya estan en un turó. En arribar de cap al bar i a reposar forces.
Plaça horta de Sant Joan
La bici de Manolo tenia problemes en el canvi i estava fent el recorregut sense poder posar plats. Havia fet un gran esforç i calia donar-li solució. Vicent que té un bon currículum  en mecànica es posa mans a l'obra i soluciona la papereta, tot i que Pedro ja havia localitzat un taller i el mecànic s'havia prestat a vindre. No va ser necessari. Gracies Vicent. Les teves hores de taller de bicis en la Moleta han servit fins i tot estar jubilat.
Preguntem a un ciclista que estava en la taula del costat alguna suggerència per tornar a Val-de-roures. Ell ens recomana que entrem en Arnes i que després anem a Beceite pel Toll del Vidre. Amb aquesta alternativa iniciem la marxa per la carretera. Ja de camí, alguns decideixen seguir directe a Val-de-roures i no fer la volta per Arnes i Beceite, principalment pel problema de la bici de Manolo. En arribar a la cruïlla d'Arnes ja estava definit els dos grups, quan ens crida Joan per dir-nos que han telefonat els de l'altre grup i que ens estan esperant en Arnes. Tots entrem donc al poble.
Reagrupament en Arnes.
Ajuntament d'Arnes
Tornada tots junts per la carretera en direcció a Val-de-roures i se desestima anar per Beceite. Ja era massa tard. Cal dir que des de l'experiència del dia abans a la Freixneda on la forta calor aconsellava no estar exposat al sol en les hores altes del dia, vam prendre la determinació que faríem els recorreguts pel matí, tornaríem al mas abans de dinar i després en cotxe ens allargaríem als restaurants contractats.

Aquesta és la pista d'accés al mas
(APORTEU INFORMACIÓ PER A L'AMPLIACIÓ DE LA CRÒNICA)
Dinar: En cotxe ens desplacem a Arnes. Dinem en Vilar Rural d'Arnes. Dinar de buffet. El preu és fixe. Les begudes a part. Pedro ens tassa el vi. Els cafès, rebentats, infusions i algun extra en forma de copeta o gin tònic, ho férem en un bar de Arnes. Cridada d'atenció de Pedro als de l'extra.
Vesprada: Migdiada, Tour i visita a Vall-de-roures. Castell i església per fora. La visita era fins les 8:30 h. i ja no ens donava temps a entrar.
Castell i Església Santa Maria la Major de Val-de-roures
Església Santa Maria la Major de Val-de-roures
Castell de Val-de-roures

Prenem taula en el bar de la plaça de l'Ajuntament i ens fem unes birres caseres. Aprofitem per fer unes compres. Entre elles aprovisionament de ginebra i tòniques per fer-nos gin tònics a la nit. El que per la vesprada va ser motiu de censura a la fi serví per despertar el desig de la majoria.
Pedro, l'ecònom del grup
Sopar i revetlla.
Semblant al dia anterior amb el complement de dues truites de creïlla, una amb ceba i l'altra amb all, cuinades per Joan amb molt de cura.
El millor de la nit va estar en la sobretaula, on Josep va agafar la guitarra i amb una veu potenta i ben educada va sorprendre a tots aquells que no sabíem de la seva faceta musical. Alguns el coneixíem com a director del cor Serra d'Espadà de La Vall; però mai com que cantés tant bé. El més exagerat en manifestar la seva sorpresa va ser Pedro al que se li van llevar la gana de mostrar les seves dots musical de la seva llarga trajectòria musical en diferents grups i la seva última incorporació a la Rondalla Vallera. Una darrera l'altra passaren diferents cançons tant en castellà com en català i ben acompanyades per la resta, principalment per Vicent Pedreguer, Vicent Cabos, Paco i Pepe.
Aquí teniu un vídeo de l'Estaca de no gaire qualitat per lo fosc de la gravació; però que reflecteix mol bé el que va ser una vetllada inoblidable.

Dia 3dijous 9 de juliol
Diana: 7 del matí amenitzada per Xavier Pagés amb l'harmònica.
Eixida ruta: 8 h.
RUTA 3  EN BTT A PENYARROYA DE TASTAVINS (Tots junts) 50 km.
Els que encara no tenen prou confiança en la pista de grava ixen davant. Quan ho faig jo em trobo a Tomás alçant-se del terra. S'havia fet l'ànim de fer el trajecte muntat en la bici i en un toll de grava ha relliscat i el que passa, sempre caus del costat que no t'has descalat.  Les pedretes li han provocat unes ferides al braç sense importància; però que calia curar. Com que està prop del mas, s'entornem per fer la cura. En no res està a punt per iniciar la marxa. En l'accés a la carretera ens reunim tots i emprenem la ruta passant per dins de Val-de-roures direcció a Penyarroya de Tastavins. Els primers 5 kolòmetres ho fem per la carretera. A l'esquerra agarrem la pista que porta a l'embassament de Pena. Aquest tram de pista té trossos d'asfalt i trossos de terra. Per un pontet creuem el riu Pena. Passem al costat del mas de Las Casetas i prop del mas de Pinto. Fem 5 kilòmetres abans d'arribar a l'embassament al que s'accedeix després d'una pronunciada costa asfaltada i travessant un túnel. La impressió des de dalt és molt gratificant.
Arribant a l'embasament de Pena

Embassament de Pena

A partir d'aquí la pista és totalment de terra i hem de sortejar diferents desnivells, alguns amb un ferm irregular i de pedra solta. Va ser la prova de foc per als morrallers menys avantatjats i que vam sortejar, no sense patiment; però amb nota. Seguim vorejant  l'embassament  durant 5 kms. i en deixar l'embassament seguim el recorregut del riu Pena. Seguim sempre la pista principal i al km. 18,50 creuem el barranc de los Figuerales. Coronem el punt més alt de la ruta. En la baixada deixem a la dreta el desviament a Fuenteespalda. Prompte vegem el poble de Penyarroya de Tastavins. Al km. 22 vorejem el barranc de Los Prados Bajos i en arribar al km. 23 creuem el riu Prados per un pont. Comença un continu ascens que per moments s'empina fins arribar a la carretera. Agarrem la carretera girant a l'esquerra en direcció al poble. Com no podria ser d'altra manera havia que pujar per arribar al poble. Al primer bar parem i el grup es parteix en dos, els que teniem com a destí el poble i els que els quedava anar als Mamuts.
Segons la planificació feta, en un principi aquí es dinava i per la vesprada es tornava; però com hem variat el programa per la calor, tornem a Val-de-roures. Com que el restaurant on hem de dinar està a les afores i en direcció Val-de-roures, prenem la decisió de que els que no anem als Mamuts ens allargaríem al restaurant a prendre algo i al temps confirmar l'hora de dinar. Fem una llarga aturada en l'Hospedería Virgen de la Fuente. Tant ens hem entretingut, que quan ens tornavem a Val-de-roures han aparegut l'altre grup. Seguim igual la marxa, no els esperem, ja ens alcançaran. Per carretera i no sense superar dues pujades; sobretyot la que trobem després del passar el poble de Fuenteespalda. Després d'un llarg i gratificant descens, arribem a Val-de-roures. Això no indicava el final de l'esforç. Faltava pujar al mas. El suplici de cada eixida. Però la pràctica fa mestres i aconseguim fer-ho sense baixar de les bicis.
Mentre ens dutxem els del primer grup arriben els del segon.
Quan estem tots preparats agarrem els cotxes de Tomás i Josep i tornem a Penyaroya de Tastavins.
DinarHospedería Virgen de la Fuente
Ens crida l'atenció una placa anunciant el pas dels Reis d'Espanya, Don Juan Carlos i Doña Sofia per aquest lloc.

Uns ·Huevos rotos"
Els cafès i infusions ho fem en el claustre del restaurant. De seguida Xavier treu la guitarra, l'ukelele i la maraca. Es reparteixen els instruments entre Josep, Pedro (avui s'ha llançat) i Xavier. És una continuació de la nit anterior; però en aquesta ocasió el concert augmenta de nivell. En principi són tres, que es compenetren molt bé i un Pedro que en la guitarra ens troba molt solt. I a més a més l'arribada de les dues fèmines (la propietària del restaurant i la cambrera) emociona als concertistes que donen tot de si i a les que acaben dedicant-li unes cançons.

La cambrera s'afegeix al grup
Vesprada: Migdiada i Tour.
Sopar i tertúlia

Dia 4divendres 10 de juliol
Diana: 7 del matí amenitzada per Xavier Pagés amb maraca i obsequi d'un bri d'espígol.
Eixida ruta: 8 h.
RUTA 2 DE SENDERISME: ROQUES DE BENET (Suspesa per contratemps)
Agarrem els cotxes de Josep i Tomás per desplaçar-nos fins a les proximitats del poble d'Horta de Sant Joan, lloc on s'agarra un desviament per accedir al peu de les Roques de Benet per a deixar els cotxes. El primer tram és per pista asfaltada o es passa pel monument alçat en memòria dels 5 bombers morts en l'incendi que es declarà en el mes de juliol de l'any 2009.
Monument commemoratiu as 5 bomber cremats en l'incendi
declarat a Horta de Sant Joan l'estiu de 2009
La pista canvia a terra i en una pendent amb el sol de cara enlluerna a Josep que no li deixa veure una gran pedra que li destrossa els baixos del cotxe produint-li una ràpida perduda de gasoil i com a conseqüència es torna a Horta de Sant Joan en busca d'un taller. S'aborda l'activitat. L'objectiu prioritari és esbrinar l'abast de l'avaria. Tomás acompanya el cotxe de Josep i uns en cotxe i altres a peu ens dirigim a Horta de Sant Joan. Opinions del que caldria fer hi havien de totes les maneres. El taller fa un diagnòstic greu que comporta el servei de la grua i el trasllat a Almenara. La segurança es fa càrrec de la logística i després d'una composició de les idees per veure les necessitats, sobre tot pel tema de les bicicletes, decidim que amb els cotxes que quedaven podríem portar les bicis i necessitaríem un cotxe per a passatgers. Ens enviaran un monovolum de 8 places.
Ens hem tingut que conformar-nos contemplant
les Penyes de Benet des de la distància
Curiós monument alçat per a veure
les Penyes de Benet pels forats

Els que tornàrem a peu posarem en aquest monument
Una vegada solucionat el regrés, Tomás allarga en el seu cotxe a Val-de-roures a Vicent i Javi per tal de que agafen els seus cotxes i tots tres tornar a Horta de Sant Joan a replegar la resta. En un bar ens concentrem tots i seguim el programa establert a partir d'ara. Visitem el Centre Picasso.

En acabar la visita passem pel mas per preparar l'equipatge i ens anem a Beceite a dinar.

DinarAntigua Posada Roda
Els més atrevits, que no tenien por a la calor,demanaren cigrons
El Ternasco de segons estava d'allò més
Tornada: 5 de la vesprada
Distribució cotxes:
      * Cotxe de Vicent Pedreguer: Vicent Pedreguer, Pepe Buils, i Manolo López. (6 bicicletes).
      * Cotxe de Tomás Delgado: Tomás i Joan Altabella. (4 bicis).
      * Cotxe de Javi Mir: Javi i Pedro Martínez. (2 bicis).
      * Taxi: Josep, Xavier Pagés, Vicent Cabos, Paco Falcó i Jose Gargallo.
Arribada a la Vall: 19 h.
GALERIA DE FOTOS
VALORACIONS (Espai obert per a que cadascú aporteu les vostres impressions).

1. Algú s'ho ha currat d'allò més.
    Enhorabona Josep. Està molt bé.

2. Gracies Vicent.
    El que es pretén és que tingueu a l'abast tota la informació i des de un sol lloc accedir a la mateixa.